جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
انواع سر سه پایه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع سر سه پایه ها

سر سه پایه

سر سه پایه چیست و دلیل استفاده از آن ها چیست؟

سر سه پایه لوازم جانبی سه پایه ای است که دوربین را به پایه های سه پایه متصل می کند. همچنین می‌توانید دوربین را مستقیماً روی سه‌پایه نصب کنید، اگر رزوه‌ها مطابقت دارند. سر سه پایه به شما انعطاف‌پذیری می‌دهد تا دوربین خود را در زوایای مختلف و جهت‌گیری‌ها تراز کنید.

برخی از سه پایه ها دارای سرهای سه پایه یکپارچه هستند. بنابراین با چنین سه پایه هایی نمی توانید از سر دیگری استفاده کنید. این سه‌پایه‌ها، سه‌پایه‌های کم‌هزینه‌ای هستند که به سمت نقطه هدف قرار می‌گیرند و کاربران دوربین عکاسی می‌کنند.

 

انواع سر سه پایه

هر کدام از این سر سه پایه ها مناسب کار و نوع عکاسی هستند که جلوتر با آنها آشنا خواهید شد

 

سر سه پایه بال هد (Baal Head)

همانطور که از نام آن پیداست، از ساختار توپ برای حرکت در اطراف استفاده می کند. اگر به هر سر توپ نگاه کنید، می توانید یک توپ کروی شکل را ببینید که روی یک شیار قرار گرفته است و توپ در انتهای آن یک پیستون خواهد داشت که به قسمت نصب متصل می شود. روش نصب با سازنده متفاوت است.

یکی از محبوب ترین سرهای سه پایه است. ساختار توپ به شما امکان می دهد دوربین خود را تقریبا در همه زوایا قرار دهید.

 

سر سه پایه تیلت و پن (pan & Tilt Head)

اگر علاقه ای به گزینه چند زاویه ای ندارید و می خواهید حرکت دوربین خود را به دو محور محدود کنید، سرهای Pan و Tilt گزینه خوبی هستند. دارای دو دسته است، یکی برای حرکت افقی و دیگری برای حرکت عمودی.

اگر می خواهید دوربین را به صورت افقی حرکت دهید، باید سر شیب را قفل کنید و سر تابه را شل کنید و آن را به اطراف حرکت دهید. برای حرکت عمودی، سر تابه را قفل کنید و سر شیب را شل کنید و دسته شیب را حرکت دهید. بنابراین، فیلمبرداری مفیدتر است.

 

سر سه پایه گیمبال (Gimbal Head)

اگر عکاسی از حیات وحش یا پرندگان انجام می دهید، باید از لنزهای سوپر تله فوتو ۵۰۰ و ۶۰۰ میلی متری استفاده کنید. در اینجا، اگر از سه پایه استفاده می کنید، باید تعادل و ثبات کاملی را با ترکیب دوربین و لنز خود به دست آورید تا عکس بگیرید. بنابراین، شما باید با یک سر گیمبال برای سه پایه خود بروید.

سرهای گیمبال در رنج قیمت های مختلف موجود هستند. باید یکی را طوری انتخاب کنید که بتواند وزن لنز و دوربین را تحمل کند. برای به دست آوردن تعادل کامل، باید ترکیب دوربین و لنز را در مرکز ثقل تراز کنید.

اگر هر مبدل از راه دور یا هر وسیله جانبی دیگری را به دوربین خود اضافه کنید، باید موقعیت مرکز ثقل خود را دوباره تراز کنید.

 

سر سه پایه فلویید (Fluid Head)

اگر فردی هستید که علاقه مند به فیلم برداری همراه با عکس های خود هستید یا اگر یک فیلمبردار اختصاصی هستید، سر سیال گزینه ایده آلی برای سر سه پایه خواهد بود.

هد سیال نوعی هد Pan and Tilt است که از سیستم میرایی هیدرولیک برای عکس های صاف و ثابت استفاده می کند.

سرهای سیال به شما امکان می دهند اصطکاک را تنظیم کنید، که به شما کمک می کند تا سرعت تابه مورد نظر خود را بدست آورید. بنابراین، اگر فیلم می‌گیرید، یک انتقال صاف بین فریم‌ها خواهید داشت. اگر حرکت صاف نباشد، می توانید تکان ها را در ویدیوی خود مشاهده کنید که باعث حواس پرتی بیننده می شود. سرهای سیال در مقایسه با سرهای سه پایه دیگر گران هستند.

 

سر سه پایه موتوردار (Motorized Tripod Head)

چه کسی به سر سه پایه موتوردار نیاز دارد؟ اگر عکاسی پانوراما یا فیلم‌های تایم لپس انجام می‌دهید، سر سه‌پایه موتوردار می‌تواند افزودنی عالی برای کیت دوربین شما باشد.

همانطور که از نام آن پیداست، این سر سه پایه از یک موتور با باتری برای انجام حرکت دقیق استفاده می کند. اکثر آنها از یک باتری قابل شارژ به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند و می توانید سرعت و دقت را با استفاده از دکمه های داخلی در سر تغییر دهید.

برخی از مدل های رده بالا حتی با یک برنامه کاربردی پشتیبانی شده از گوشی هوشمند برای تنظیم این پارامترها ارائه می شوند و می توانید آن را از راه دور کنترل کنید. نکته اصلی که در هنگام خرید سر سه پایه موتوری باید بررسی شود ظرفیت بار آن است. باید بتواند وزن دوربین شما را تحمل کند.

سرهای موتوردار به عنوان سر دنده ای نیز شناخته می شوند زیرا از مکانیزم چرخ دنده برای حرکت خود استفاده می کنند.

 

 سر سه پایه تیلت (Tilt Head)

اگر از مونوپاد برای عکاسی خود استفاده می کنید، سر شیب می تواند گزینه خوبی باشد. آنها به طور خاص برای مونوپادها طراحی شده اند.

فقط حرکت عمودی با سر کج امکان پذیر است. برای حرکت افقی، باید مونوپاد را در دست خود بچرخانید. لازم نیست برای حرکت تابه به سر وابسته باشید.

 

سر سه پایه پیستول گریپ (Pistol Grip Head)

سر دسته تپانچه نوعی سر توپ با قبضه تپانچه است. بنابراین، آیا این فقط یک تغییر دسته است؟ خیر، تپانچه به شما اجازه می دهد تا با فشار دادن دکمه ماشه، کشش مفصل توپ را کنترل کنید.

هنگامی که برای موقعیت دوربین آماده هستید، می توانید انگشتان خود را از دکمه ماشه بردارید و سر در آن موقعیت خاص قفل می شود. من عکاسان زیادی را ندیده ام که از سر تپانچه استفاده کنند.

 

سر سه پایه پانوراما (Panoramic Tripod Head)

اگر شما یک تیرانداز پانوراما هستید که بودجه لازم برای سرهای موتوردار را ندارید، سرهای پانوراما استاندارد انتخاب مناسبی خواهند بود. در اینجا سر سه پایه به شما امکان می دهد دوربین را در جهت های افقی حرکت دهید.

صفحه پایه دارای علامت هایی بر حسب درجه برای دانستن زاویه حرکت دوربین خواهد بود. بنابراین، می‌توانید تصاویر جداگانه بگیرید و بعداً آن‌ها را به هم بچسبانید تا تصویر پانوراما را دریافت کنید.

 

سر سه پایه سه طرفه (Three way Heads)

اگر به دنبال یک حرکت دقیق هستید، سر سه پایه سه طرفه یک گزینه عالی است. این شبیه به سر توپ است که به شما امکان می دهد دوربین خود را در هر سه محور قرار دهید.

اما یک سر سه پایه سه طرفه به شما کمک می کند تا موقعیت دقیق را به دست آورید. اگر از سر توپ برای همین منظور استفاده می کنید، باید آزمایش های زیادی انجام دهید.

دارای سه دسته اهرمی برای کنترل سه محوره به صورت جداگانه. عیب اصلی این نوع سر سه پایه زمان بر بودن آن برای موقعیت یابی دوربین است.

 

کلام آخر

اکنون، شما ایده خوبی در مورد انواع سر سه پایه دارید. بنابراین، هر زمان که به دنبال خرید سر سه پایه هستید، مطمئن شوید که الزامات را لیست کرده و یکی را بر اساس آن انتخاب کنید. در غیر این صورت، در نهایت پول خود را هدر خواهید داد.