جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی بازار که بسیار پر فروش بوده‌اند
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی بازار که بسیار پر فروش بوده‌اند

معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی بازار که بسیار پر فروش بوده‌اند

عکاسی و ثبت تصویر، یکی از فوق‌العاده‌ترین کارهای است که بشر می‌تواند انجام دهد و فکر اینکه بتوانید یک رویداد تاریخی، یک منظره بی‌نظیر و یا یک لحظه خوشایند را برای همیشه نزد خود نگه‌داری کنید، واقعا شگفت‌انگیز است. پیدا کردن بهترین دوربین برای شما فرایندی است برای برقراری توازن بین نقاط قوت و سازش با سبک عکاسی مورد علاقه خودتان؛ به عنوان مثال، در صورتی که بیشتر بخواهید از عکاسی در مسافرت‌ها یا برای سرگرمی استفاده کنید.

دیگر نیازی به خرید یک دوربین تمام عیار کامل و قدرتمند نیست و می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی موبایل یا یک دوربین عکاسی خانگی کار عکاسی و فیلمبرداری خود را انجام دهید. در ادامه این مطلب از وبلاگ آینه هنر با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره بهترین دوربین‌های عکاسی در اختیارتان قرار دهیم.

دوربین عکاسی، قلب و روح عکاسان

دوربین عکاسی دستگاهی است که برای ثبت تصاویر یا فیلم استفاده می‌شود که با استفاده از نور برای ایجاد تصویری بر روی حسگر یا فیلم کار می‌کنند. تمامی وسایلی که ما استفاده می‌کنیم مانند لپتاپ‌ها، رایانه‌ها و گوشی‌های تلفن همراه دارای دوربین هستند، اما ممکن است تا به حال از آنها استفاده نکرده باشید. ما معمولا دوست داریم به هر جا که می‌رویم عکس‌های زیبایی بگیریم و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم، اما نکته مهم اینجاست که شما برای ثبت آثاری زیبا نیازمند یک دوربین عکاسی مناسب برای خود هستید. در بخش بعد می‌توانید با عوامل مهم در خرید دوربین عکاسی آشنا شوید.

عوامل مهم در خرید دوربین عکاسی

به جرات می‌توان گفت یکی از مشکل‌ترین خرید‌ها در دنیای تکنولوژی امروزی، خرید دوربین عکاسی می‌باشد. دوربین‌های اولیه عکاسی بسیار ساده و معمولی بودند، اما با گسترش صنعت عکاسی و فیلم برداری و همچنین ایجاد انواع سبک‌های عکاسی، روز به روز دوربین‌های با کیفیت بالا و پیشرفته تولید و وارد بازار شده است. نکته ای که در هنگام خرید دوربین عکاسی باید به آن توجه شود این است که قبل از خرید دوربین با داشتن اطلاعات و شناخت کافی و اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت خواهید کرد، نسبت به خرید دوربین اقدام کنند.

فیلم برداری با چند دوربین

۱. فرمت دوربین

انتخاب بین دوربین‌های لارج فرمت و مدیوم فرمت به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. دوربین‌های لارج فرمت به دلیل سنسورهای بزرگتر، جزئیات و وضوح تصویر بیشتری را نسبت به دوربین‌های مدیوم فرمت و فول فریم ارائه می‌کنند، یعنی سنسورهای بزرگتر به شما امکان می‌دهند عمق میدان کم‌تر و بوکه زیباتری ایجاد کنید.

بسیاری از دوربین‌های لارج فرمت دارای حرکات دوربین هستند که به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به جابجایی دوربین، پرسپکتیو و ترکیب‌بندی را تنظیم کنید. این دوربین‌ها به طور قابل توجهی بزرگتر و سنگین‌تر از دوربین‌های مدیوم فرمت و فول فریم هستند که حمل و نقل آنها را دشوارتر می‌کند.

در تضاد این موضوع، دوربین‌های مدیوم فرمت کیفیت تصویر پایین‌تر به نسبت به دوربین‌های فول فریم ارائه می‌کنند، زیرا سنسورهای کوچکتر به شما امکان می‌دهند عمق میدان کم‌تر و بوکه‌ای به زیبایی دوربین‌های لارج فرمت ایجاد کنید و سطح توقع را نسبت به این نوع فرمت‌ها پایین می‌آورد. دوربین‌های مدیوم فرمت از دوربین‌های لارج فرمت کوچک‌تر و سبک‌تر هستند که حمل و نقل آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

عوامل مهم در خرید دوربین عکاسی

۲. لنز و زوم

انتخاب لنز و زوم مناسب هنگام خرید دوربین عکاسی امری ضروری است، زیرا این عوامل به طور قابل توجهی بر کیفیت تصاویر شما و نوع عکاسی که می‌توانید انجام دهید، تاثیر می‌گذارند. فاصله کانونی میدان دید لنز را تعیین می‌کند و لنزهای با فاصله کانونی کوتاه‌تر، زاویه دید گسترده‌تری را ارائه می‌دهند که برای عکاسی از مناظر و عکس‌های گروهی ایده‌آل است.

در مقابل، لنزهای با فاصله کانونی بلندتر، سوژه را بزرگنمایی می‌کنند و برای عکاسی از حیات وحش و پرتره مناسب هستند. این لنزها معمولا محدوده فاصله کانونی ۱۸-۵۵ میلی‌متر را پوشش می‌دهد. این لنزها برای شروع کار مناسب هستند، اما اگر قصد دارید در ژانر خاصی از عکاسی تخصص پیدا کنید، ممکن است به لنزهای دیگری با فاصله کانونی ثابت یا زوم بیشتر نیاز داشته باشید.

میزان زوم  نسبت بین حداکثر و حداقل فاصله کانونی لنز را نشان می‌دهد، یعنی یک لنز ۱۰۰-۴۰۰ میلی‌متری دارای زوم ۴ برابر است. اگر به انعطاف‌پذیری زیادی نیاز دارید، لنز زوم با زوم بالا می‌تواند مفید باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که لنزهای زوم که دارای زوم بالا هستند، معمولا کیفیت تصویر پایین‌تری نسبت به لنزهای با فاصله کانونی ثابت دارند.

برای مثال در زوم اپتیکال، این نوع زوم با استفاده از عدسی‌های فیزیکی در داخل لنز دوربین انجام می‌شود و باعث افزایش واقعی فاصله کانونی لنز می‌شود و معمولا کیفیت تصویر را حفظ می‌کند و برای عکاسی از سوژه‌های دوردست ایده‌آل است. در زوم دیجیتال که این نوع زوم با استفاده از برش دیجیتالی از بخش مرکزی حسگر دوربین انجام می‌شود و باعث افت کیفیت تصویر می‌شود. زوم دیجیتال برای بزرگنمایی بیشتر عکس‌های از قبل گرفته شده مفید است، اما برای عکاسی با کیفیت بالا مناسب نیست.

بهترین انتخاب لنز برای دوربین های سونی

راف کات چیست

۳. بررسی سرعت شاتر

سرعت شاتر یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب دوربین عکاسی است، چرا که تاثیر مستقیمی بر کیفیت عکس نهایی دارد. دامنه سرعت شاتر سریع‌تر به شما امکان می‌دهد تا در شرایط نوری کم عکس‌های شارپ بگیرید و از تاری حرکت سوژه جلوگیری کنید و در مقابل آن، دامنه سرعت شاتر آهسته‌تر برای عکاسی با نوردهی طولانی، مانند نوردهی‌های خلاقانه در شب یا نقاشی با نور، مناسب است.

در نظر داشته باشید که برخی از دوربین‌ها دارای شاتر مکانیکی و برخی دیگر دارای شاتر الکترونیکی هستند. شاترهای الکترونیکی می‌توانند به سرعت‌های شاتر سریع‌تر دست پیدا کنند و در عین حال بی‌صداتر باشند، اما ممکن است در نور کم عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهند. اگر بودجه محدودی دارید، ممکن است لازم باشد دوربینی را انتخاب کنید که دامنه سرعت شاتر آن به اندازه دوربین‌های گران‌تر نیست.

انتخاب لنز و زوم

۴. برسی حسگر فول فریم

دوربین‌های عکاسی از دو نوع اصلی، حسگر کراپ سنسور و فول فریم استفاده می‌کنند. حسگرهای فول فریم به دلیل بزرگ‌تر بودن، نور بیشتری را جذب می‌کنند که منجر به نویز کمتر، دامنه دینامیکی وسیع‌تر و جزئیات بیشتر در تصاویر می‌شود. همچنین با عملکرد بهتر در نور کم، به شما امکان می‌دهند تا در شرایط نوری کم‌تر عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرید. این دوربین‌ها عمق میدان کم‌تری ایجاد می‌کنند که برای محو کردن پس‌زمینه و ایجاد بوکه‌های زیبا در عکس‌ها ایده‌آل است. دوربین‌های فول فریم به طور کلی گران‌تر از دوربین‌های کراپ سنسور هستند.

مزایا و معایب عکاسی

۵. بررسی ضریب برش

درست است که در عکاسی، توجه به ضریب برش (Crop Factor) دوربین به اندازه فاکتورهایی مانند حسگر، سرعت شاتر و میزان زوم اهمیت ندارد، اما می‌تواند برای درک کامل قابلیت‌های یک دوربین و انتخاب بهترین گزینه برای نیازهایتان، مفید باشد.

ضریب برش، نسبت ابعاد حسگر دوربین به ابعاد حسگر فول فریم است. به عبارت دیگر، به شما نشان می‌دهد که حسگر دوربین شما چقدر کوچکتر از یک حسگر فول فریم است. برای مثال، دوربین‌های APS-C دارای ضریب برش ۱.۵ تا ۱.۶ هستند، به این معنی که حسگر آنها ۱.۵ تا ۱.۶ برابر کوچکتر از یک حسگر فول فریم است.

ضریب برش بر فاصله کانونی لنز تاثیر می‌گذارد، یعنی لنزهای نصب شده روی دوربین با ضریب برش، فاصله کانونی ظاهری بیشتری نسبت به لنزهای مشابه روی دوربین فول فریم دارند، لنز ۵۰ میلی‌متری روی دوربین APS-C با ضریب برش ۱.۵، معادل لنز ۷۵ میلی‌متری روی دوربین فول فریم خواهد بود.

همچنین ضریب برش عمق میدان را افزایش می‌دهد، یعنی عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های دارای ضریب برش، محو شدگی پس‌زمینه بیشتری نسبت به عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های فول فریم با تنظیمات مشابه دارند.

بررسی ضریب برش

معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی

یادتان باشد که جدیدتر بودن همیشه به معنی بهتر بودن نیست، به ویژه اگر تنها پیشرفت کمی در مدل جدید حاصل شده باشد و بر خلاف میزان پیشرفت، قیمت آن به صورت نجومی افزایش گردد. هرساله مدل‌های جدیدی از دوربین‌ها توسط شرکت‌های بزرگ دنیای عکاسی به بازار عرضه می‌شود. شرکت‌های مانند کنون (Canon)،‌ سونی (Sony)، نیکون (Nikon) و فوجی‌فیلم (Fujifilm) که برای رقابت به رونمایی از فناوری‌ها و تولیدات منحصر به فرد خود‌ اقدام می‌کنند.

تفاوت دوربین های فیلمبرداری و عکاسی

۱. دوربین عکاسی نیکون مدل Z30

نیکون در این روزها به عنوان بهترین برند دوربین های عکاسی در حوزه دوربین‌های DSLR شناخته می‌شود. دوربین‌های DSLR نیکون به شکلی طراحی شده‌اند که کاملا قابل تشخیص هستند. بدون روشن‌ کردن این دوربین هم می‌توانید متوجه شوید که چه مقدار نیکون Z30 به دوربین‌های نسل قبلی خود شبیه است. دوربین نیکون Z30 یک دوربین بدون آینه APS-C است که در ژوئن ۲۰۲۲ معرفی شد. این دوربین کوچک و سبک است و برای ولاگرها و خلاقان محتوا طراحی شده است. دارای سنسور ۲۰.۹ مگاپیکسلی، قابلیت فیلمبرداری ۴K UHD تا ۳۰ فریم بر ثانیه و سیستم فوکوس خودکار چشمی است.

با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از خرید Z30 از آنها آگاه باشید. اول اینکه، هیچ جک میکروفونی ندارد، نیکون Z30 دارای یک سیستم میکروفن استریو داخلی در کنار کفشک فلاش است که در مقایسه با میکروفن‌های استاندارد داخلی دوربین‌ها کیفیت بسیار قابل‌توجهی دارد. نکته دوم، حداکثر سرعت فریم در فیلم‌برداری ۴K 30 فریم بر ثانیه است که اگر به دنبال ضبط ویدیو با سرعت آهسته هستید، ممکن است کافی نباشد.

دوربین عکاسی نیکون مدل Z30

معرفی سونی آلفا ۷R مارک ۵

۲. دوربین عکاسی کنون مدل EOS R7

امروزه شرکت کنون به هم عنوان یکی از بهترین مارک‌های دوربین عکاسی حرفه‌ای شناخته می‌شود و هم در حوزه ساخت دوربین برای تازه کارها فعالیت گسترده دارد. به شکل خاص کنون به عنوان برندی شناخته می‌شود که قیمت لنزهای آن ارزان‌تر از سایر برندها است، اما قیمت دوربین‌های آن بالاتر از قیمت دوربین‌های دیگر برندها خواهد بود.

کنون EOS R7 یک انتخاب عالی برای عکاسان ورزشی و حیات وحش است. سرعت و عملکرد بالا و کیفیت تصویر عالی را ارائه می‌دهد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از خرید R7 از آن‌ها آگاه باشید. کنون در مدل R10 از یک حسگر با رزولوشن آشنای ۲۴ مگاپیکسل استفاده کرد و بدنه‌ای نسبتا ضعیف و کوچک را با آن همراه کرد تا برای کاربران تازه‌کار کاربرد داشته باشد. اما درباره R7 با یک بدنه قوی و سنگین و البته یک حسگر با رزولوشن بالا طرف هستیم که می‌تواند با سرعت فوق‌العاده‌ای هم عکاسی کند.

نکته مهم اینجاست این دوربین، هیچ جک میکروفونی ندارد و اگر می‌خواهید از میکروفون خارجی استفاده کنید، باید آداپتور تهیه کنید. نکته دوم این است که اندازه و وزن آن از برخی دوربین‌های بدون آینه APS-C دیگر بزرگ‌تر است. باطری دوربین کنون R7 از نوع LP-E6NH هست که خیلی قوی‌تر از باطری R10 هست که این همان باطری است که کنون قبلا در R5 و R6 خودش هم استفاده کرده بود. این باطری روی این دوربین حدود ۷۰۰ شات می‌زند که البته اگر حالت صرفه‌جویی آن را فعال کنید، می‌تواند تا ۸۰۰ شات هم برسد.

تبلیغات تلویزیونی

دوربین عکاسی کنون مدل EOS R7

۳. دوربین عکاسی الیمپوس مدل OM SYSTEM OM-1

این سازنده در زمینه عکاسی فیلم محبوبیت بسیار زیادی دارد و به صورت گسترده هم فعالیت می‌کند. یک دوربین عکاسی بدون آینه ی بسیار قدرتمند و همه کاره است که برای عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای و همچنین علاقه مندان به عکاسی که به دنبال بهترین کیفیت تصویر هستند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

این دوربین با ارائه‌ی کیفیت تصویر عالی، سیستم فوکوس خودکار فوق العاده، فیلمبرداری ۴K با کیفیت بالا، تثبیت کننده تصویر قدرتمند و بدنه ی مقاوم، می‌تواند طیف وسیعی از نیازها را برآورده کند. با این حال، OM-1  قیمت بالایی دارد و عمر باتری آن نیز متوسط است.  علاوه بر اینکه، این دوربین فقط یک اسلات کارت حافظه دارد، که ممکن است برای برخی از عکاسان مشکل ساز باشد.

مستند سازی

دوربین عکاسی الیمپوس مدل OM SYSTEM OM-1

۴. دوربین عکاسی Hasselblad X2D 100C

هاسلبلاد X2D 100C یک دوربین عکاسی بدون آینه میان‌رده است که در اکتبر سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این دوربین که جدیدترین عضو خانواده X2D هاسلبلاد است، جایگزین مدل محبوب X1D II شده است. این دوربین قیمت بالایی دارد و از نظر سرعت عکاسی پیاپی کمی کند است. همچنین این دوربین با ارائه‌ی کیفیت تصویر عالی، سیستم فوکوس خودکار سریع و دقیق، بدنه‌ی مقاوم، طراحی ارگونومیک و عمر باطری طولانی، می‌تواند طیف وسیعی از نیازها را برآورده کند. علاوه بر توضیحات ذکر شده، این دوربین فقط یک اسلات کارت حافظه دارد، که ممکن است برای برخی از عکاسان مشکل ساز باشد.

دوربین عکاسی Hasselblad X2D 100C

 

۵. دوربین عکاسی سونی مدل Sony A7 IV

سونی به عنوان برندی که دوربین DLSR تولید می‌کند، شناخته نمی‌شود. دوربین‌های بدون آینه سونی در میان عکاسان شناخته شده‌اند. سونی تا سال ۱۹۸۸ وارد حوزه ساخت دوربین نشده بود و به همین دلیل سرمایه گذاری زیادی در ساخت دوربین‌های DSLR انجام نداد.

A7 IV یک دوربین عکاسی همه کاره است که برای عکاسان و فیلمبرداران در سطوح مختلف مناسب است. کیفیت تصویر عالی، سیستم فوکوس خودکار سریع و دقیق، فیلمبرداری ۴K با کیفیت بالا و بدنه ی مقاوم را ارائه می دهد. این دوربین یک دوربین همه کاره است که برای عکاسی و فیلمبرداری مناسب است که دارای یک سنسور ۳۳ مگاپیکسلی فول فریم است که می‌تواند تصاویر با جزئیات دقیق را ضبط کند. همچنین دارای سیستم فوکوس خودکار سریع و دقیقد بوده و می‌تواند ویدیوهای ۴K را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه به ضبط برساند.

دوربین عکاسی سونی مدل Sony A7 IV

تا ۱۰۰ فیلم‌سازی و تاریخ آن

۶. دوربین عکاسی کنون ای او اس آر ۴ (Canon EOS R5)

کنون EOS R5 یک دوربین عکاسی بدون آینه فول فریم است که در جولای ۲۰۲۰ معرفی شد. این دوربین که جزو پرچمداران کنون محسوب می‌شود، برای عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای که به دنبال  بالاترین کیفیت تصویر و عملکرد هستند،  طراحی شده است.

این دوربین با مشخصات، سنسور CMOS فول فریم ۴۵ مگاپیکسلی، پردازنده تصویر Digic X، سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF II با ۱۰۵۳ نقطه فوکوس قابل انتخاب، عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه با شاتر مکانیکی و ۲۰ فریم در ثانیه با شاتر الکترونیکی، فیلمبرداری ۸K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه، تثبیت کننده تصویر ۵ محوره در بدنه، منظره یاب الکترونیکی ۵.۷۶ میلیون پیکسلی، صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچی با قابلیت چرخش و زاویه دید طرفداران خاص خود را دارد.

دوربین عکاسی کنون ای او اس آر 4 (Canon EOS R5)

ساخت فیلم آموزشی

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ کانون تبلیغاتی آیینه هنر با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم درباره بهترین دوربین عکاسی اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دادیم. دوربین عکاسی و فیلمبرداری یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد برای علاقه‌مندان به هنر تصویر است. دنیای دوربین‌های دیجیتال، دنیای بی‌رحمی است و در طی یک دهه گذشته، برند‌های بزرگی از آن حذف شده‌اند و دوربین‌ها با قابلیت‌های متنوعی را خلق کرده‌اند.

سوالات متداول درباره بهترین دوربین عکاسی

تماس جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت تیزر تبلیغاتی ۰۹۱۲۷۲۸۴۵۸۱

دیافراگم گشادی دهانه لنز است که میزان نوری را که به سنسور دوربین می‌رسد، کنترل می‌کند. دیافراگم با f-stop اندازه‌گیری می‌شود و هرچه عدد f کوچکتر باشد، دیافراگم بازتر و نور بیشتری وارد می‌شود و لنزهایی با دیافراگم بزرگ (f/2.8 یا کمتر) برای عکاسی در نور کم و ایجاد بوکه (محو شدن پس‌زمینه) ایده‌آل هستند. با این حال، این لنزها معمولا گران‌تر و سنگین‌تر نسبت به دیگر لنز‌ها بوده است.

اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید یا به دنبال بهترین کیفیت تصویر ممکن هستید، یک دوربین فول فریم گزینه مناسبی برای شما است. با این حال، اگر یک عکاس مبتدی هستید یا بودجه محدودی دارید، ممکن است یک دوربین کراپ سنسور گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

اگر به عکاسی با زاویه دید باز مانند عکاسی منظره یا معماری علاقه‌مند هستید، ممکن است بخواهید از دوربینی با ضریب برش کوچکتر مانند Micro Four Thirds یا APS-C استفاده کنید. اگر به دنبال عکاسی از سوژه‌های دور دست مانند حیات وحش و عمق میدان کم در عکس هستید، ممکن است بخواهید از دوربینی با ضریب برش بزرگتر مانند APS-C یا فول فریم تهیه کنید.

کیفیت عکس‌های کنون R7 عالی است، روی این حسگر یک لرزشگیر ۷ استاپ قرار دارد که این لرزشگیر، خصوصا در هنگام کار با لنز‌های بلند عالی عمل می‌کند. فکرش را بکنید که می‌توانید با یک لنز ۱۰۰-۵۰۰mm زاویه دیدی برابر یک لنز ۱۶۰-۸۰۰mm داشته باشید و با چنین لرزشگیری، عکاسی با ۸۰۰mm روی دست، کاملا راحت و شدنی است.

اگر به دنبال یک دوربین عکاسی بدون آینه فول فریم با بهترین کیفیت تصویر و عملکرد هستید و قیمت بالا برایتان مشکلی ندارد، کنون EOS R5 گزینه‌ای عالی است. اما اگر به دنبال دوربین ارزان‌تری هستید یا نیاز به فیلمبرداری ۸K با دوربین عکاسی ندارید، ممکن است دوربین‌های دیگر برایتان مناسب‌تر باشند.

اگر به طور متوسط و در روز چند عکس می‌گیرید، یک باتری با عمر متوسط (حدود ۳۰۰-۴۰۰ عکس با یک بار شارژ) برایتان کافی خواهد بود. اما گر عکاس پرتره یا ورزشی هستید و نیاز به عکاسی پیاپی دارید، یا اگر به دوربین خود برای فیلمبردار استفاده می‌کنید، به باتری با عمر بیشتر (حدود ۶۰۰-۸۰۰ عکس با یک بار شارژ) نیاز دارید.

نظر خود را با ما در میان بزارید