جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چگونه ویدیوهای خود را راف کات بزنیم؟
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه ویدیوهای خود را راف کات بزنیم؟

چگونه ویدیوهای خود را راف کات بزنیم؟

راف کات چیست؟

شناخت اصطلاحات در هر حرفه ای میتواند به روابط روزمره بین افراد کمک بسیاری کند. کار تدوین هم از این مسئله مستثنی نیست. راف کات هم یکی از این اصطلاحات است که در این مقاله سعی دارم تا شما را با یکی از بهترین روش های راف کات زدن، آشنا کنم.

راف کات یا ROUGH CUT به معنای برش زدن هر چیز خامی است. در هنر تدوین راف کات یک مرحله بعد از ساخت پروژه تدوین شما به شمار می‌آید؛ و بهتر است بگوییم اولین قدم برای تدوین، راف کات است. تدوینگر بعد از اینکه اطلاعات پروژه را از کارگردان تحویل میگیرد و فایل های راش پروژه یا همان فیلم های خام را داخل سیستم کامپیوتر خود میریزد.

راف کات چیست

در نرم افزار تدوین خود یک سکانس جدید به نام راف کات می‌سازد و تمامی این فیلم های خام خود را در این سکانس جهت تدوین وارد می‌کند. در این مرحله دقت داشته باشید که اطلاعات کلی ویدیوهایتان مثل فریم‌ریت، سایز و … با سکانس ایجاد شده یکی باشد ( به طور مثال ویدیو های ۴k را در سکانس راف کاتی SD یا HD وارد نکنید؛ از شروع یادگیری راف کات زدن به این موضوع عادت کنید تا در مواقع جدی، به مشکل نخورید)

حتما بخوانید:اصلاح رنگ و نور یا Color Grading

چگونه راف کات بزنیم؟

اگر شما چندین روز فیلم برداری یا چند دوربین داشتید میتوانید راش های خود را با استفاده از رنگ های مختلف، به چند دسته تقسیم کنید. با این کار پیدا کردن یک فیلم خاص برای شما خیلی راحت تر می‌شود.

راف کات چیست

مرحله بعدی این است که، تدوینگر باید اول تا آخر راش ها یا فیلم های خام خود را ببیند و قسمت های مناسب را کات کند. این کات کردن خیلی نیاز به دقت بالایی ندارد و هدف از این کار فقط مشخص کردن محدوده مناسب است. (اگر این کار را با دقت انجام دادی که چه بهتر)مرحله اول راف کات زدن

بعد از این کار باید قسمت کات خورده را یک ردیف بالا تر ببریم تا تمام تصاویر انتخاب شده در یک ردیف قرار گیرند. شما با این کار میتوانید به تمام ویدیو های لایه دوم خود در یک قدم دسترسی داشته باشید و به طور مثال یک افکت را رو تمام این ویدیو های انتخاب شده کپی کنید.راف کات کامل

تیزر تبلیغاتی چیست | چطور یک تیزر شاهکار و ترند بسازیم؟

یک پیشنهاد

پیشنهاد من به تدوینگران این است که بعد از راف کات زدن، یک سکانس جدید بسازند و پروژه اصلی خود را در آن سکانس بسازند. حال به سکانس راف کات خود برگردند و تصویر مورد نظر خود را دقیق کات بزنند و بعد قسمت کات شده را یک ردیف بالا تر ببرند و سپس به سکانس اصلی خود انتقال دهند. این کار باعث میشود که فیلم های تکراری، به سکانس اصلی انتقال نیابد و متوجه شوید که از کدام تصاویر استفاده کرده اید.

راف کات چیست

پس فاین کات چیست؟

اصطلاحاً به همین راف کات‌هایی که با دقت بیشتری کات زدیم و به یک ردیف بالاتر در این سکانس بردیم، فاین کات می‌گوییم. البته این کار را هم می‌توانیم در همان سکانس اصلی ویدیو انجام بدیم ولی در این صورت دیگر در سکانس راف کات نمی‌توانیم متوجه شویم که چه قسمتی از این راش در ویدیو استفاده شده است. به طور کلی اگر راف کات و فاین کات‌های دقیق و مرتبی داشته باشیم نه تنها سرعت عمل تدوین را بالا می‌برد، بلکه در زمان انجام اصلاحیه‌های دقیقه ۹۰ای هم خیلی کمکمان می‌کند.
در برخی پروژه‌ها هم ممکن است راف کات و فاین کات یکی شوند، یعنی تدوینگر در زمان راف کات زدن، دقت بیشتری خرج کند و یک راست فاین کات بزند؛ البته این کار هم دلیل نمی‌شود که این نوع راف کات دقیقاً با همین مدت زمان و شکل استفاده شود، دقت داشته باشید که شما باید این راش را با موسیقی یا نریشن خود هم سینک کنید و شاید کمی شامل تغییرات هم بشود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله کانون تبلیغاتی آیینه هنر در مورد راف کات و اهمیت آن در تدوین صحبت کردیم .هیچگاه راف کات زدن را امری بیهوده و زمانگیر در تدوین نبینید. در تیم‌های تولیدی بزرگ، راف کات زدن نه تنها یکی از مهم ترین بخش‌های تولید بشمار می‌آید، بلکه فردی از دستیاران مخصوص به این کار وارد عمل می‌شود که تنها راف کات بزند؛ به طوری که تدووینگر اصلی دیگر نیازی به دیدن راش ها و ویدیوهای خام نداشته باشد و بتنواند به راف کات های دریافی اعتماد کند. راف کات زدن هیچ گاه سلیقه‌ای نیست، بلکه شما باید به سناریو و شات لیست خود اشراف کامل داشته باشید و تصویری را از دست ندهید.

راف کات (Rough Cut) اولین مرحله از ویرایش فیلم است که در آن تمام سکانس‌های فیلم به ترتیب زمانی کنار هم قرار می‌گیرند. راف کات هنوز یک فیلم کامل نیست و ممکن است شامل خطاها یا نقص‌های قابل توجهی باشد، اما این مرحله مهمی است زیرا به تدوینگر اجازه می‌دهد تا داستان فیلم را به طور کلی درک کند و تغییرات لازم را در سکانس‌ها و ترتیب آن‌ها ایجاد کند.

هدف از راف کات این است که فیلمساز یا تدوینگر بتواند داستان فیلم را به طور کلی درک کند و تغییرات لازم را در سکانس‌ها و ترتیب آن‌ها ایجاد کند. راف کات همچنین به فیلمساز کمک می‌کند تا زمان فیلم را تعیین کند و بفهمد که چه مقدار از فیلم برای روایت داستان ضروری است.

راف کات معمولاً در یک نرم‌افزار ویرایش فیلم انجام می‌شود. فیلمساز یا تدوینگر تمام سکانس‌های فیلم را وارد نرم‌افزار می‌کند و سپس آن‌ها را به ترتیب زمانی کنار هم قرار می‌دهد. در این مرحله، فیلمساز ممکن است تغییراتی در سکانس‌ها ایجاد کند، مانند حذف سکانس‌های اضافی، تغییر ترتیب سکانس‌ها، یا اضافه کردن موسیقی یا جلوه‌های صوتی.

راف کات معمولا پس از پایان فیلمبرداری انجام می‌شود. فیلمساز پس از اینکه تمام سکانس‌های فیلم را ضبط کرد، آن‌ها را وارد نرم‌افزار ویرایش می‌کند و راف کات را ایجاد می‌کند.

راف کات اولین مرحله از ویرایش فیلم است و فاین کات آخرین مرحله از انتخاب تصاویر است. فاین کات ها تشکیل دهنده یک فیلم کامل هستند که شامل تمام تغییرات لازم برای آماده‌سازی فیلم برای اکران است. فاین کات معمولاً شامل موارد زیر است:

  • حذف هرگونه خطا یا نقص قابل توجه
  • بهبود جریان روایی
  • اضافه کردن موسیقی، جلوه‌های صوتی، و جلوه‌های بصری
  • تنظیم زمان فیلم

مدت زمان لازم برای انجام راف کات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله طول فیلم، پیچیدگی داستان، و بودجه فیلم. به طور کلی، راف کات می‌تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد.

در هنگام انجام راف کات، نکات زیر را رعایت کنید:

  • تمرکز بر داستان فیلم داشته باشید.
  • تغییرات را به راحتی انجام دهید.
  • از موسیقی یا جلوه‌های صوتی استفاده نکنید.
  • زمان فیلم را تعیین نکنید.

برخی از مزایای راف کات عبارتند از:

به تدوینگر اجازه می‌دهد تا داستان فیلم را به طور کلی درک کند.

به تدوینگر کمک می‌کند تا تغییرات لازم را در سکانس‌ها و ترتیب آن‌ها ایجاد کند.

به تدوینگر کمک می‌کند تا زمان فیلم را تعیین کند.

آیا ساخت مستند صنعتی برای شما مناسب است؟ از ما بپرسید !

تماس جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت