جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
راهنمای خرید رم SD برای دوربین عکاسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای خرید رم SD برای دوربین عکاسی

رم sd

معنی و مفهوم اطلاعات روی رم SD چیست؟

اگر نیاز به یک رم SD جدید برای دوربین عکاسی یا فیلمبرداری خود هستید، دانستن معنای اطلاعات درج شده روی رم ها، اولین قدم هست که پیش روی شماست. شما با درک نیاز های خود و جست و جو میان این حافظه ها میتوانید از این خرید سربلند بیرون بیایید. بعد از خواندن این مقاله شما به دانشی کافی از رم های SD می رسید.

نشان های روم رم SD

نوع رم SD

در کل سه نوع حافظه در سایز SD وجود دارد که آنهارا با نام های SD و SDHC و SDXC می شناسیم. این دسته بندی به این معنا نیست که این کارت های حافظه، شکل های متفاوتی دارند؛ این دسته بندی فقط به ظرفیت و نوع استفاده این کارت های حافظه برمی گردد و با تکامل تکنولوژی و گذشت زمان رم SD های سریع تر پر قدرت تری هم به بازار معرفی شدند.

SD یا (Secure Digital) ها معمولا ظرفیتی بین ۶۴ مگابایت تا ۲ گیگابایت دارند و از فرمت های FAT16 و FAT12 پشتیبانی می کنند.
SDHC یا (Secure Digital High Capacity) ها هم ظرفیتی بین ۴ گیگابایت تا ۳۲ گیگابایت دارند و از فرمت FAT32 پشتیبانی می کنند.
SDXC یا (Secure Digital Extended Capacity) ها ولی از فرمت exFAT استفاده می کنند و تا به امروز به ظرفیت ۲ ترابایت هم رسیده اند.

ظرفیت

نشان بعدی ای که روی هر رم SD ای وجود دارد، ظرفیت آن است که به طور مثال ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت است و در بازار از رم هایی چند مگابایتی تا چند ترابایتی وجود دارد که شما باید به نسبت کاربرد و فضای مورد نیاز خود حجم رم را انتخاب کنید.

سرعت خوانش

سرعت خواندن ویا خوانش رم SD زمانی برای شما تاثیر گذار خواهد بود که، میخواهید یک فایل را از روی رم SD خود باز کنید و یا آنرا روی کامپیوتر خود انتقال دهید. سرعت خوانش بالاتر به معنای آن است که این نقل و انتقال سریع تر صورت می پذیرد معمولا برحسب مگابایت در ثانیه سنجیده می شود.

سرعت نوشتن

سرعت نوشتن به مدت زمان ذخیره اطلاعات روی رم SD می گوییم.به طور مثال زیاد و کم این سرعت در زمان عکاسی یعنی، از زمانی که کلید شاتر دوربین خود را فشار میدهید و عکسی ثبت می کنید، چه زمانی طول می کشد تا حجم عکس شما بر روی رم SD ذخیره شود و دوربین آماده گرفتن عکس بعدی شود.

باس

میزان باس یک کارت حافظه به حداکثر سرعت انتقال داده آن میگویند که معمولا با اعداد رومی I یا II شناخته می شوند. باس نسخه یک یا I، تا ۱۰۴ مگابایت در ثانیه و نسخه دوم یا II تا ۳۱۲ مگابایت در ثانیه است. دستگاه هایی که از نسخه دوم باس رم های پشتیبانی می کنند، توانایی خواندن رم های I را هم دارند اما چون سرعت انتقال آنها کاهش می یابد خیلی پیشنهاد نمی شوند مگر آنکه دستگاه شما از نسل دوم پشتیبانی نکند.

رتبه بندی کلاس

رتبه بندی کلاس رم به حداقل سرعت نوشتن متوالی کارت حافظه می گویند. این امر به ویژه در فیلمبرداری بسیار اهمیت دارد. یک کارت حافظه باید سرعت نوشتن پیوسته مشخصی را حفظ کند تا از افت فریم ریت و خطا در حین فیلمبرداری جلوگیری شود.

تقاضای روزافزون برای ضبط ویدیو با کیفیت بالا نیاز به کارت های حافظه سریع تر را بر انگیخت. برای پاسخ به این تقاضا انجمن تولید کنندگان کارت حافظه و مخصوصا برای رم SD، هر روزه رم هایی با کلاس بالاتر تولید می کنند.

کلاس سرعت C: حداقل سرعت نوشتن متوالی روی کارت حافظه ها با یک عدد داخل حروف مشخص شده است که به طور مثال یک رم SD با رتبه بندی C10 تضمین شده است که سرعت نوشتن ۱۰ مگابایت بر ثانیه را حفظ کند. در کلاس سرعت C، پنج درجه بندی وجود دارد: C2 – C4 – C6 – C8 – C10

کلاس سرعت UHS: حداقل سرعت نوشتن این نوع کلاس هم به صورت عددی داخل حرف مشخص شده ولی با این تفاوت که عدد داخل حرف را باید ضرب در ۱۰ کنید تا حداقل سرعت به مگابایت در ثانیه بدست بیاید. به طور مثال رم U3 ، SD میتواند حداقل ۳۰ مگابایت در ثانیه را به طور تضمین شده، ارائه دهد. فقط در این دسته کلاس، دو رتبه وجود دارد U1 و U3

کلاس سرعت video speed: در این کلاس هم مانند قبلی ها به صورت یک عدد در کنار یک حرف نشان داده میشود ولی خود عدد بیانگر حداقل سرعت است و در ۵ رتبه معرفی شدند: V6 – V10 – V30 – V60 – V90

کلاس سرعت رم SD

در انتهای این مقاله شما باید چند مورد از کار خود را کامل بشناسید و سپس اقدام به خرید رم SD کنید:

  1. نوع کاربری
  2. دستگاه مورد استفاده شما و قابلیت هایش
  3. حجم فایل های خروجی
  4. بودجه

امیدوارم توانسته باشم تا در این مقاله به شما کمک کنم تا بهترین رم SD را بسته به کارتان به شما معرفی کنم. اگر هنوز دوربین عکاسی ای نخریده اید و در بین مدل های زیاد موجود در بازار سردرگم شده این بر روی لینک کلید کنید.

نظر خود را با ما در میان بزارید