جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نورپردازی در عکاسی (قسمت اول)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نورپردازی در عکاسی (قسمت اول)

نورپردازی در عکاسی استودیویی با پس زمینه آجری

هر آنچه که در ابتدای نورپردازی در عکاسی باید بدانید.

اگر به تازگی عکاسی در استودیو را شروع کرده اید؛ خرید و جمع آوری تجهیزات نورپردازی میتواند کمی برای شما ترسناک باشد. با این حال درک مزایا و معایب انواع مختلف نور های استودیویی میتواند به شما کمک کند تا در تهیه ظریف ترین تجهیزات نورپردازی سربلند باشید. در این مقاله سعی دارم تا شما را با مبانی نورپردازی در عکاسی آشنا کنم. برای آشنایی با پنج تکنیک اساسی نورپردازی عکس های پرتره این مطلب را بخوانید

منظور از نورپردازی در عکاسی چیست؟

وقتی در مورد عکاسی صحبت میکنیم، یکی از مهم ترین جنبه های هر عکس، نورپردازی است. منظور از نور هر عکس، موقعیت منبع نوری (که ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد)، نسبت به سوژه شما است. نوع منبع نوری، شدت نور، زاویه و یا حجم نور تابیده شده به سوژه شما میتواند همه چیز را تغییر دهد؛ میتواند حس و حال تصویر را عوض کند و یا حتی بعضی از نقص هارا بپوشاند. شما میتوانید عکاس بهتری شوید اگر:

  • به تعامل نور با زوایا و منحنی های سوژه خود توجه کنید.
  • بدانید که میخواهید کدام قسمت از سوژه را روشن و کدام قسمت را تاریک کنید.نورپردازی در عکاسی استودیویی

با این کار، درک خواهید کرد که چگونه منبع نوری خود را به موثرترین شکل ممکنه برای هر سوژه ای مهیا کنید.

حتما بخوانید:بهترین محصولات نورپردازی استریم وتولید محتوا

چگونه نور برروی عکس های شما تاثیر می گذارد؟

اگر شما در حال عکاسی باشید؛ چه عکاسی پرتره، چه عکاسی طبیعت و یا هر سبک دیگری، بیشتر تصمیماتتان در مورد نور بستگی به شرایط محیطی و شرایط سوژه شما و مهم تر از همه قصد شما از نشان دادن آن سوژه، دارد. به طور مثال: نورهای شدید و سخت، روی زوایا و سطوحی که مانند موج های دریا صاف نیستند و حتی چین و چروک ها و آکنه ها، تمرکز میکنند و آنها را بیشتر به نمایش میگذارند، از طرفی دیگر نور های ملایم تر، روی عیوب سطحی سوژه شما را می پوشانند.

انواع مختلف نورپردازی

نور طبیعی و مصنوعی دو نوع اصلی نور در عکاسی اند. نور طبیعی میتواند نور مستقیم خورشید در یک روز روشن، نور پراکنده ناشی از یک روز ابری یا مه آلود یا حتی نور ماه در شب باشد؛ البته تا زمانی که بدونن دخالت انسان رخ دهند. از سوی دیگر، نور مصنوعی می تواند به طور مکرر تغییر مکان دهد و به نسبت نیاز شما نور را بتابد. تا زمانی که نحوه کنترل و استفاده از نور مصنوعی و طبیعی را ندانید، نمیتوانید از سبک های مختلف نورپردازی استفاده کنید.

نور طبیعی در عکاسی

اگر میخواهید روی عکاسی با نور طبیعی تمرکز کنید ابتدا باید زاویه خورشید و تاثیر آن بر روی مدل خود را درک کنید. به عنوان مثال: خورشید در بیشتر ساعات روز به طور مستقیم از بالا میتابد، در این زمان، به مدل شما از بالای سر نور می تابد و سایه هایی شدید روی صورت شکل میگیرد. یک آسمان ابری، نور خورشید را رقیق می کند و در نتیجه کنتراست کمتری از نور روی مدل شما ایجاد می شود.

میتوانید برای بهره مند شدن از یک نور ملایم، در ساعات ابتدایی و یا انتهایی روز عکاسی کنید که خورشید در دورترین نقطه به شما قرار داردو نور خورشید به جای اینکه از بالا بتابد، به صورت مایل مدل شما را روشن میکند.نورپردازی در عکاسی طبیعت

نورپردازی از رو به رو

این نورپردازی به این گونه است که منبع نوری دقیقا رو به روی مدل قرار میگیرد و از آنجایی که نور زاویه دار نمی تابد، ممکن است سایه های کمی تشکیل شود. با این حال نور به طور یکنواخت در سراسر  عکس توزیع می شود و هیچ نقطه ای بیشتر از دیگری در معرض نور قرار نمیگیرد.

نورپردازی از رو به رو برای عکاسی پرتره مناسب تر است؛ مخصوصا زمانی که صورت مدل چین و چروک ویا نقصی دارد که میخواهید آنرا پنهان کنید. یکی دیگر از مزایای این گونه از نورپردازی این است که به متقارن شدن عکس کمک میکند و هر دو طرف صورت به یک میزان دیده میشود.نورپردازی در عکاسی از روبهرو

نورپردازی از پس زمینه

هنگامی که منبع نوری درست در پشت سوژه قرار دارد و سوژه درست در بین نور و دوربین شما قرار دارد، به این نوع نورپردازی Backlighting یا نورپردازی از پس زمینه می گویند. این عکس ها دارای نور پس زمینه ای زیادی هستند و ممکن است که ترازسفیدی یا white balance اشتباهی داشته باشند. به هر حال در این نوع عکاسی چیز زیادی از سوژه مشخص نمی شود جز شکل کلی و اندازه آن.

نورپردازی در عکاسی پس زمینه ای

ادامه این مقاله را در قسمت دوم بخوانید.